dimecres, 31 d’agost del 2011

El Partit Popular de Novelda o el retorn de la censura

Després de veure la roda de premsa del regidor de cultura de Novelda Valentín Martínez m'han assaltat tota una sèrie de dubtes i, val a dir també, pors. Molta por. La intervenció, que no té pèrdua per cert -provoca una mica de son ja vos ho dic-, comença amb la vella consigna de convertir la víctima en culpable. I és que no estan acostumats a que algú els plante cara: per fer un comunicat explicant la situació de censura que estan patint - i que no és la primera per part del PP, partit del senyor Valentín-, això per a ell és una pressió, una coacció contra l'"Ajuntament democràticament elegit-per cert, la ciutadania no tria l'Ajuntament perquè la institució ja existeix prèviament al procés electoral: en unes eleccions es trien els representants i aquests l'equip de regidors i l'alcalde que governarà l'Ajuntament. No es pot fer una acusació tan greu i després no explicar-la fins que t'ho pregunta un periodista. Això se li diu llançar la pedra i amagar la mà, una pràctica molt lamentable i més encara si la fa un representant polític. Però el millor de l'inici és quan es posa al capdavant de totes les persones de Novelda que ho estan passant malament. Què té a veure la utilització d'un espai cultural per a un acte cultural amb el fet de què a Novelda hi hagen 3000 persones a l'atur? "Churras con merinas" diuen els castellans.

"Horripilante y abismal"! Atenció que arriba l'Apocal·lipsi de Sant Joan en forma de gestió per part de l'antic equip de govern. I això que té a veure amb Pot de Plom? Doncs res, però altra volta allò de "las churras" i "las merinas". I llavors arribem a la política d'austeritat que, segons Valentín, estan aplicant des del primer moment a totes les àrees... A totes? Si? Segur? Ah no, menys a la dels seus sous: al compte corrent de Milagrosa i companyia no li afecta la crisi! I què em dieu de la mala llet de fer demagògia amb el que cobrarà el grup de teatre per la seua actuació? Què el senyor Valentín no sap que al darrere d'una obra de teatre, d'un concert de música o de qualsevol altra activitat artística hi ha hores i hores d'assaig? Tant limitat és el nostre regidor de cultura o tanta mala llet té? A quant li ix l'hora a Milagrosa per ser alcaldessa? Millor que no ho sàpiguen els 3000 aturats que tenim al poble, no? I damunt diu, amb la mateixa mala llet, que a la Creu Roja se li volia donar "lo que sobrase de pagar esa actuación". De quina altra manera es fa una donació? Que me la explique perquè no la conec. O que se la explique al Rogle que estaran molt contents de trobar una fórmula millor per a fer actes solidaris on tot el benefici va íntegrament per a la causa perquè es fa.

Tot i així, el més greu, a banda de la demagògia, és la utilització de la mentida i el fet d'explicar les coses a mitges, guardant-se la informació que no li interessa que la gent sàpiga. Diu que no pot ser perquè el Centre Cívic és un "espacio público, pagado por todos los ciudadanos": però si el Rogle volia pagar el cost del local! I amb tot això, altra volta torna al tema dels diners que acaba adornant amb un populisme fastigós i digne d'un indigne: si en moltes cases no arriba un sou de mil euros és per culpa del sistema econòmic que vostè, senyor Valentín, i el seu partit defensen, no perquè un grup de teatre es guanye mínimament la vida. I per cert, els diners que aquest grup cobra per l'actuació provenen de les persones que lliurement decideixen pagar una entrada. D'on provenen els molt més de 2000 euros que cobra Milagrosa i part de l'equip de govern del qual vostè forma part? Ah sí, eixos si que són diners del poble de Novelda, d'aquella pobra gent mil·leurista o que es troba a l'atur i que sembla ser tant preocupen a vostè quan li convé.

I la defensa de l'oferta del Parc de l'Oest? Brutal. No sap el senyor Valentín que fer l'actuació suposa en primer lloc un increment del preu perquè es necessita un equip de so (al centre cívic ja n'hi ha un d'instal·lat), un lloguer de cadires (al centre cívic ja hi ha la zona de butaques), un lloguer de llums (vol que ho facen a les 12 del migdia??) i, sobretot, el perill que l'actuació es puga suspendre per culpa del temps. Tot això no ho sap el senyor Valentín? En mans de qui estem? Veieu com és per a tenir por.

Per acabar només em queden dues preguntes per fer: deixarà l'equip de govern que el Col·legi privat i religiós Padre Dehon faça l'acte que té previst per dues setmanes després en el mateix lloc, al Centre Cívic? I, finalment, quina cultura ens espera a Novelda els propers anys? Aquesta ja vos la puc respondre ara mateix: processons, misses i xerrades del revisionista Stanley Payne que els deu venir gratis per a poder evangelitzar el que històricament ha estat un poble de "rojos".

Vos deixe dos vídeos: el de la roda de premsa -que també fa riure, per no plorar- i la imitació que Xavi Castillo fa de Francisco Camps, així també entendreu perquè molesta tant al PP la seua presència al nostre poble.




divendres, 26 d’agost del 2011

EL PP NEGA AL ROGLE EL CENTRE CÍVIC PER A UNA ACTUACIÓ DE TEATRE


He rebut aquest document d'El Rogle, l'associació noveldera per la normalització del valencià al poble. En fi, torna la censura a Novelda, encoberta és clar, però censura al cap i a la fi perquè quan l'administració es dedica a dificultar l'activitat de la societat civil el que fa és censurar, de manera sibil·lina, però amb la mateixa intenció que ho feia la dictadura. Silenciar, senyors del PP, no vol dir fer desaparèixer al silenciat, al contrari, ens obliga a fer més soroll que mai.

EL PP NEGA AL ROGLE EL CENTRE CÍVIC PER A UNA ACTUACIÓ DE TEATRE

Antecedents

L'actual corporació suspén tots els actes culturals a Novelda com una iniciativa de dur a terme una política d'austeritat. L'associació cultural i de normalització lingüística El Rogle -entre d'altres- es veu afectada per aquesta mesura, atés que va contractar el mes de maig la companyia de teatre del còmic valencià Xavi Castillo i va acordar l'actuació per al 18 de setembre. Els membres del Rogle s'han reunit sense èxit amb el regidor de Cultura, Valentín Martínez, amb la intenció de demanar-li el Centre Cívic i Social -recinte tancat i creat al poble per a assumir activitasts d'aquesta mena- i l'ajornament de la nova normativa, almenys fins després d'haver acabat el calendari d'actes previstos abans de la formulació d'aquesta orde. Per contra, Martínez ha oferit com alternativa possible i irrevocable el Parc de l'Oest, tot i que l'obra de teatre estaria sotmesa a les condicions climàtiques, més inestables a mitjan setembre.

Propostes del ROGLE

1) El Rogle vol el mateix tractament que el colegio Padre Dehón, que, malgrat tenir un auditori propi a les seues dependències, se li permet fer ús públic del Centre Cívic i Social l'1 d'octubre.

2) El Rogle, una associació sense ànim de lucre organitza el teatre en benefici de Creu Roja. Al voltant de 500 i 1000 euros podrien destinar-se a aquesta entitat a la qual no li vindrien gens malament tenint en compte que no ha rebut l'última subvenció de l'ajuntament.

3) La nostra associació està disposada a assumir les despeses que se'n podrien derivar al Centre Cívic durant l'actuació en matèria de llum i aigua i el pagament de les hores extraordinàries al conserge. Fins i tot, si l'actual regidor de Cultura ho permetera a través d'una orde municipal, el Rogle podria fer-se càrrec de la tasca d'obrir i tancar la porta, encendre i apagar el llum, per a estalviar diners a l'ajuntament.

4) Des de l'associació no entenem aquesta nova normativa instaurada sense que hi haja hagut una compareixença pública pel regidor de Cultura i que, malauradament, ens hagem assabentat d'aquesta així, amb la prohibició de realitzar actes públics en espais públics.

5) El Rogle ha demanat el cost del lloguer durant tres hores del Centre Cívic i Martínez li ha respós que no sap calcular la xifra exacta, per la qual cosa, proposem la inserció d'una taxa fixa per al desenvolupament d'actes culturals.

6) Els integrants del Rogle no entenem quines són les funcions d'un regidor de Cultura que nega tota manifestació cultural en lloc de promoure i facilitar la creació d'actes. L'associació opina que seria més adequat, en matèria de política d'austeritat, suprimir la regidoria de Cultura i permetre que les associacions expressen les seues inquietuds en espais públics, propietat del poble.

Això és el que vol censurar el PP...


dijous, 11 d’agost del 2011

En nom dels déus... Ah no, dels mercats!

Crec que va ser l'Eduardo Galeano que, com sempre des de la seua fabulosa i brillant lucidesa, va dir que els anomenats "mercats" són els nostres nous déus. Tota societat ha tingut els seus déus o déu. Des del politeisme primitiu dels primers humans prehistòrics, passant per les primeres civilitzacions, prosseguint per grecs, romans, maies, inques i acabant per les religions monoteistes que de manera majoritària han arribat als nostres dies, la idea de Déu, un ésser desconegut totpoderós que ho controla i vigila tot, ha estat present. I realment ha estat molt útil. La por com a mecanisme de control social funciona. I molt bé, la veritat.

Els déus, però, es dedicaven a castigar les seues poblacions amb plagues, males collites, convertint rius d'aigua en sang o directament creant l'infern i el pecat. Els "mercats" fan el mateix. Són una mena de déu postmodern. Si un estat no es porta bé els "mercats" el castiguen. Com les plagues d'Egipte, igualet. Però qui són els "mercats"? Doncs els mateixos personatges que controlen tota l'economia mundial, les empreses multinacionals més importants, els recursos naturals de la major part del planeta, aquells que van promoure el colp d'estat a Xile el 1973, la Contra a Nicaragua en els huitanta, la privatització de les empreses públiques a Anglaterra, els EUA o en els darrers temps a l'Europa occidental, que van pactar amb la burocràcia de la URSS la desaparició del règim i el repartiment del petroli i els seus recursos naturals. Polítics, banquers i grans magnats s'amaguen rere el concepte de "els mercats". Realment fascinant i acollonant. Perquè el tema fa por. Al cap i a la fi, la por dels déus funciona quan la població no coneix a aquests déus, qui hi ha al darrere. I aquest és l'autèntic drama: la gent no sap realment qui és el culpable de la crisi, només sap que si no es porta bé la pagarà encara més cara.

Em fascina escoltar tertulians de ràdio que matí rere matí es dediquen, fins i tot, a dir que els "mercats" som tots. Brutal. I s'atreveixen a fer afirmacions d'aquest nivell perquè com que tothom té un compte bancari obert, aquest simple fet ja ens converteix en còmplice del que fan i desfan "els mercats". Ironia fina o poca vergonya, no ho sabria definir ben bé. En la idea de déu clàssica, tu només pateixes mals quan no fas el que volen els déus. Ara no: no només pateixes mal quan no fas allò que els "mercats" volen, sinó que a més, d'una manera gairebé esquizofrènica, tu ets col·laborador directe del mal que pateixes. Alguns periodistes i opinadors, realment, haurien de tornar a la facultat abans de posar-se davant d'un micro o, potser, a les aules de l'ESO. La crisi, senyors, la han creat els mercats i els grans beneficiaris són els mercats. Perquè l'economia no és cap ésser incontrolable, l'economia la fem, creem i modifiquem les persones. I el problema del capitalisme és que només la controlen i modifiquen un petit grup selecte de persones, aquells mateixos que formen part dels mercats. El dia que l'economia la controlem la majoria i no la minoria, llavors si que tothom serem coresponsables d'allò que passe amb aquesta. El dia que això siga així, però, com que l'economia estarà al servei de les persones, de la societat, i no dels "mercats", les misèries que ens estan fent passar ara ja no es succeiran perquè no és el mateix entendre l'economia com l'art de fer-se ric a costa de la majoria que concebre-la com l'art d'establir un equilibri que permet a tothom, per igual, viure amb dignitat.

No sé si la mort Déu, si és que encara és viu, significarà l'aparició del superhome de que proclamava Nietzche o la fi de l'alienació que explicava Marx. Siga com siga el que si cal aconseguir d'una vegada per totes és la mort dels nous déus, dels "mercats", perquè mentre els deixem fer i desfer, les plagues de llagosta i les aigües convertides en sang no pararan de córrer pel nostre planeta.