Publicat a Llibertat.cat
El nou govern del PP a l'Estat espanyol ha anunciat els darrers dies la seua intenció de tornar a canviar el model educatiu amb la introducció d'una sèrie de mesures i modificacions. Una de les més llampants és la proposta d'eliminar l'assignatura "Educació per la ciutadania" per una altra que, sembla ser, portarà per nom "Educació cívica i constitucional". El PP sempre ha dit que li semblava que l'assignatura implantada pel govern ZP es dedicava a adoctrinar els nostres joves. Bé, personalment, sempre he pensat que l'educació en valors si es fa de manera curricular no ajuda gaire a implantar en la nostra societat aquests valors. Al cap i a la fi, els valors que tenim no els assimilem per qüestions d'idealisme sinó per derivades del materialisme. El fracàs del model actual és evident: la societat no és menys masclista, homòfoba o racista pel fet d'haver reglat l'estudi de l'antiracisme, la lluita pels drets de les persones homosexuals o per una societat igualitària. Crec que els valors no es deuen ni es poden transmetre de manera curricular sinó tot el contrari, ha de ser una pràctica diària de l'aprenentatge no reglat. Si el cercle que envolta l'alumne no és racista ni masclista, ell tampoc no ho serà. Si la televisió no legitima comportaments i actituds homòfobes, els joves no veuran com a normal anomenar "maricón" un company. En definitiva, els valors ens venen donats per molts llocs diferents que, precisament, res tenen a vore amb l'àmbit acadèmic. El contingut, doncs, d'una assignatura com "Educació per la ciutadania", ha de ser inclòs de manera interdisciplinar en totes les matèries, no com a objecte d'estudi sinó com a forma de comportament diari.
El nou govern del PP a l'Estat espanyol ha anunciat els darrers dies la seua intenció de tornar a canviar el model educatiu amb la introducció d'una sèrie de mesures i modificacions. Una de les més llampants és la proposta d'eliminar l'assignatura "Educació per la ciutadania" per una altra que, sembla ser, portarà per nom "Educació cívica i constitucional". El PP sempre ha dit que li semblava que l'assignatura implantada pel govern ZP es dedicava a adoctrinar els nostres joves. Bé, personalment, sempre he pensat que l'educació en valors si es fa de manera curricular no ajuda gaire a implantar en la nostra societat aquests valors. Al cap i a la fi, els valors que tenim no els assimilem per qüestions d'idealisme sinó per derivades del materialisme. El fracàs del model actual és evident: la societat no és menys masclista, homòfoba o racista pel fet d'haver reglat l'estudi de l'antiracisme, la lluita pels drets de les persones homosexuals o per una societat igualitària. Crec que els valors no es deuen ni es poden transmetre de manera curricular sinó tot el contrari, ha de ser una pràctica diària de l'aprenentatge no reglat. Si el cercle que envolta l'alumne no és racista ni masclista, ell tampoc no ho serà. Si la televisió no legitima comportaments i actituds homòfobes, els joves no veuran com a normal anomenar "maricón" un company. En definitiva, els valors ens venen donats per molts llocs diferents que, precisament, res tenen a vore amb l'àmbit acadèmic. El contingut, doncs, d'una assignatura com "Educació per la ciutadania", ha de ser inclòs de manera interdisciplinar en totes les matèries, no com a objecte d'estudi sinó com a forma de comportament diari.
Pel que fa a la proposta de canvis del PP, haig de dir que estic atemorit. I molt. De fet, és evident que avança cap a un model d'adoctrinament de la societat. L'adjectiu "constitucional" ja indica un tancament específic i explícit d'allò que es vol mostrar com a universal, vertader i bo. "Constitucional", a més, ha estat un eufemisme que tant PP com PSOE s'han dedicat a normalitzar els darrers anys per a no autoreconèixer-se com a nacionalistes espanyols. Per tant, l'assignatura hauria de portar el nom de "Educació cívica i espanyolista o espanyolitzadora". Una constitució que no ha estat tractada des d'uns plantejaments burgeso-liberals sinó religiosos. El qüestionament del text és qualificat com d'heretgia pels guardians de les essències de la transició. I és clar, les bíblies i els corans fa anys que van ser superats a occident com a elements reguladors de les relacions político-socials. Almenys, això és el que pensàvem i fa temps veiem que no és així.
En definitiva, cal que estiguem atents i expectants al que ens volen col·lar aquesta vegada. La proposta és perillosa perquè ve de qui ve i, a més, es fa en els termes que es fa. Estudiants, professors, mestres, pares i mares cal que no ens deixem empassar aquest atac frontal a la llibertat de pensament i l'esperit crític que ha de transmetre l'escola. No ens adormim perquè d'un dia per un altre pot passar que deixem de ser persones amb criteri propi a mutants constitucionals.
Estic d'acord que és nefast. Penso que quan s'implanti els mestres s'haurien de declarar insubmisos a aquesta assignatura i temari i fins boicotejar-la activament. Proposo evadir els sistemes d'inspecció per mitjà de la trampa pura i dura i, en tot cas, mostrar la visió contrària als textos donats per potenciar el debat i l'esperit crític entre els joves, i reconduir l'assignatura a una altra de pensament lliure, raonament, filosofia aplicada, etc.
ResponEliminaGràcies pel bloc. Sempre és enriquidor.
Jo de fet havia pensat en demanar de fer-la jo mateix al meu institut :). Gràcies per participar amb els teus comentaris.
ResponElimina