Podemos ha estat
la gran sorpresa de les passades eleccions europees. Bé, sorpresa
per a l'stablishment que es pensava a si mateix com a intocable i
representant d'un sistema impenetrable per ningú que no foren ells,
els garants del bipartidisme. Per als que xafem carrer la sorpresa es
deriva en tot cas del nombre de diputats i no tant del fet d'haver
tingut uns molt bons resultats. És evident que alguna cosa es mou
des de fa anys i tots els inputs polítics que ens envolten
així ho demostren. Podemos, doncs, és una bufada d'aire
fresc necessària en el panorama polític espanyol, especialment
aquell que parteix d'una idea de nació espanyola de matriu
castellanocèntrica.
Aquestes línies, però,
no pretenen analitzar ni el bon resultat electoral de Podemos,
ni el programa social del partit, ni la ideologia política (si és
que la té en els paràmetres de la modernitat!), ni tan sols si el
partit de Pablo Iglesias és realment un competidor per a la CUP.
Això ja ho estan fent altres i molt millor que jo. El que vull és
analitzar el paper de Podemos en el nacionalisme espanyol i la
seua capacitat per reformular l'espanyolisme, si és que això és
possible.
El regeneracionisme
com a tesi
Tal com explica Ismael
Saz, el nacionalisme espanyol sempre ha tendit a no identificar-se
com a “nacionalisme”. Això ho deixen per a uns altres, els de la
“perifèria”. Els Unamunos i Ortegas sempre van preferir
distanciar-se d'una paraula que els incomodava perquè la
identificaven ja no com a un concepte revolucionari i liberal -tal
com ho havia estat durant la primera part del XIX- sinó amb la
tradició i la reacció. I aquestes idees van mutar durant els anys
republicans en aquella mena d'identitat simbiòtica que identificava
mitjançant la República allò universal amb allò particular,
creant així un nacionalisme que no es reconeixia com a nacionalista.
D'aquesta manera el nacionalisme espanyol passava a convertir-se en
el primer nacionalisme no nacionalista de la història. És a dir, en
un moviment que tot i defensar una bandera, una llengua, unes
fronteres, unes tradicions, un projecte nacional, deia fer-ho des
d'uns paràmetres diferents dels del nacionalisme. Quins eren
aquests? Doncs fonamentalment estem parlant de l'ús del concepte
“pàtria” com a substitutiu.
El franquisme com
antítesi
L'apropiació
que el franquisme va fer de la idea d'Espanya provocà que totes
aquelles maneres d'entendre Espanya que no encaixaven amb els
esquemes del nacionalcatolicisme foren enteses com una antítesi de
la nació espanyola. I realment l'oposició al règim s'ho va creure.
De fet, difícilment trobem partits d'esquerres i opositors al
franquisme que feren bandera de l'espanyolitat, ni des del concepte "nacionalista" ni tampoc des del de "pàtria". És més, autors com Núñez
Seixas han identificat, crec que de forma sobredimensionada, en els partits
espanyols d'esquerres una mena d'assumpció del programa polític
dels nacionalismes “perifèrics” durant els anys 70. En aquest
sentit, si bé és cert que l'al·lèrgia de l'esquerra respecte el
nacionalisme franquista va portar a assumir elements de reivindicació
nacional en territoris com Catalunya, el País Basc, Galícia o el
País Valencià diferents del paradigma nacional espanyol, també ho
és que no ho hem d'exagerar. El politòleg valencià Jordi Muñoz ho
demostra en el seu llibre La construcción política de la
identidad española: ¿del nacionalcatolicismo al patriotismo
constitucional? on, també, d'una
manera molt interessant acaba arribant a la conclusió que el
nacionalisme de l'esquerra espanyola en el fons no està tan allunyat
del de la dreta. Perquè els programes polítics d'aquesta esquerra,
en realitat, estava més a prop de la retòrica per l'efecte de la força
que té el catalanisme o el basquisme més que no pas per la creença
real d'una altra manera radicalment diferent d'entendre Espanya. Podemos faria bé en analitzar el paper que va jugar aquesta esquerra espanyola de la transició que, al cap i a la fi, no va ser capaç d'encapçalar un projecte identitari espanyol de matriu progressista.
Podemos
pot representar la síntesi?
Abans
de donar resposta a si Podemos
pot representar la síntesi entre la tesi i l'antítesi del
nacionalisme espanyol, cal advertir el lector que aquesta síntesi ja
s'ha intentat donar. Ha estat el que inspirant-se en el pensament de
l'alemany Habermas, s'ha vingut a conèixer com a “patriotisme
constitucional”. La fórmula ha intentat en certa manera
recuperar el regeneracionisme del segle passat barrejant-lo amb una
defensa cega de la Constitució de 1978. En realitat no ha pogut
escapar del paradigma nacionalista espanyol més clàssic, de forta
matriu castellanocèntrica i poc comprensiu amb qualsevol idea
nacional que no siga la que es projecta des de la “ancha meseta”.
Per tant, la síntesi ha fracassat totalment i un bon exemple d'això
és l'anomenat “procés català”. Perquè en Catalunya estan
canviant moltes coses i d'una manera connectada i alhora diferent amb
els canvis que es donen a nivell espanyol. Seria estúpid creure que
Catalunya viu totalment al marge del que passa a la resta de l'Estat.
També ho és creure que tot el que passa aquí no parteix d'una
realitat pròpia que no es pot analitzar en els mateixos termes del
que passa a Madrid, Sevilla o, mirant a casa nostra, el País
Valencià per exemple.
Andreu
Mayayo va qualificar fa uns anys la transició catalana com a “la
ruptura catalana”. Perquè, efectivament, les eleccions de 1977 a
Catalunya, com l'antifranquisme i el mateix procés de transició
català, fou molt diferent de la resta de l'Estat. Catalunya té una
dinàmica pròpia des de fa molts anys i això els darrers anys s'ha
aguditzat. La pregunta és: Podemos
està en condicions d'analitzar en els paràmetres correctes la
particularitat catalana? Voldria pensar que sí, però la veritat és
que tinc dubtes. Amb una recerca ràpida pel programa electoral de Podemos observem que
la paraula “nació” no apareix ni una sola vegada. “País”
ho fa sis vegades però sempre d'una manera poc concreta, sense
deixar clar què entén Podemos
pel seu país. Algú dirà que això és així perquè Podemos
no és una força nacionalista i per tant no li cal anar reafirmant
un projecte nacional concret. D'acord, però no ho compre. Pablo
Iglesias i d'altres membres destacats del partit estan desenvolupant
una mena de discurs patriòtic en clau espanyola molt potent. És el
que podríem anomenar el “regeneracionisme
social”, és a dir, un
nacionalisme que no entén la nació com ho fa el nacionalisme
clàssic sinó com a una estructura que ha d'estar al servei dels
ciutadans lliures que la conformen. Al cap i a la fi és el mateix
discurs que fa la CUP en l'actualitat per al cas català. Però, és
clar, la CUP deixa clar quin és el seu projecte nacional, el seu
subjecte polític, perquè aquest es troba en construcció -nation building- i Podemos
no ho fa. Si més no, evita fer-ho clarament. La paraula “Espanya”,
per exemple, que serviria per a identificar el marc nacional en el
que es mou Podemos,
només apareix dues vegades i en només un dels casos s'utilitza com
a subjecte polític amb capacitat de decisió (en aquest cas per a
sortir de l'OTAN). Per tant, el que fan és una reafirmació nacionalista a partir de la nació que ja existeix, l'espanyola, que en cap moment es qüestiona sinó que es reafirma, per activa o per passiva, actualitzant la dialèctica patriòtica.
En
diverses ocasions Pablo Iglesias s'ha mostrat partidari de l'anomenat
“dret a decidir” dels catalans. En aquest sentit, el plantejament
de Podemos, deixant a
banda l'afer Jiménez Villarejo, és impecable. El dubte, però, és
el següent: més enllà del dret dels catalans a autodeterminar-se,
què ofereix Podemos a
Catalunya? I als Països Catalans? Crec que aquí és on es troba la
qüestió central respecte del marc identitari en què es mou Podemos
i que té molt poc definit, no sé si per falta d'interès o per la
incomoditat que el tema suposa fora de les anomenades
“nacionalitats històriques”. Perquè Podemos
té una nació que és Espanya i un projecte identitari que parteix
del marc nacional espanyol. No s'hi val fer com Renan a finals del
XIX que per a justificar França front a Alemanya ens parlava d'una
nació voluntària de plebiscit diari oblidant que el marc nacional
del qual partia era una rèmora de l'Antic Règim i la concepció
centralista de l'Absolutisme. I és clar, l'altra pregunta és: que estan els catalans disposats a rebre del que podria ser una nova proposta nacional espanyola? En aquest sentit crec que tot plegat està més definit: un tracte d'igual a igual, entre dos subjectes nacionals diferents i diferenciats. I amb això no veig marxa enrere, si més no a nivell de majories socials.
Com
entén Podemos
Espanya? Què ofereix Podemos
a territoris com Catalunya, el País Valencià, les Illes, Euskal
Herria o Galícia? Pot Podemos
construir-se al marge dels processos d'identitat nacional existents
en aquests territoris? Fins quan? Esperem que el procés de
construcció de Podemos
vaja aclarint aquests dubtes els pròxims mesos que de ben segur ens
deparen un debat apassionant.
Crec que Podemos es sinonim de democràcia, dialeg i tolerància en referència a la questió independentista, això m'agrada.
ResponEliminaAunque en Cataluña ganasen las elecciones- o la consulta- las fuerzas independentistas, en mi opinión ello no les da derecho a imponer un cambio de régimen y proclamar la independencia. Y no les da derecho a ello porque Cataluña ha de ser ante todo una democracia, y en una democracia hoy puedes ganar unas elecciones pero mañana las ganarán otras fuerzas que no sean independentistas, como ya ha ocurrido en numerosas ocasiones. España no debe ceder a presiones ni chantajes, en la República francesa no tendríais ni autogobierno.
ResponEliminaA. Navarro
Una postura molt democràtica amic Navarro estar en contra d'allò que el poble vol i reclama i tenir "el morro" de fer-ho en nom de la democràcia. Democràcia és el govern del poble i fer allò que el poble vol sempre que s'expresse de forma democràtica i això és el que està passant a Catalunya. La resposta d'Espanya és digna de les pitjors dictadures: amenaces i imposicions.
ResponElimina