La plataforma Verkami
està servint darrerament per a finançar i impulsar projectes
musicals, literaris, cinematogràfics o d'altres tipus molt
interessants. Aquest és el cas d'un dels darrers llibres publicats
per l'Editorial Afers: Nació i identitats. Pensar el País
Valencià. Coordinats pel sociòleg Vicent Flor, sis autors de
les més diverses procedències polítiques i sobretot disciplinars,
construeixen un relat de la societat valenciana que ens ajuda a
comprendre per què som com som els valencians. De fet, segurament,
aquesta és una de les grandeses de les 140 pàgines vinculades a la
Fundació Nexe.
De tots els textos, el
menys rellevant perquè estaria més dins la categoria del
simbolisme, és el de Joan Francesc Mira. L'escriptor, antropòleg i
pensador valencià, fa el pròleg de l'obra desenvolupant en unes
breus línies part del que ha estat el seu pensament nacional les
darreres dues dècades des que va iniciar el qüestionament dels
Països Catalans com a projecte polític al ja clàssic Crítica
de la nació pura. Ara bé, un dels elements que dóna valor al
text de Mira, i al llibre en general, és que en cap moment es
posiciona respecte a quin és el millor projecte polític per al País
Valencià.
El primer text amb pes és
el de l'historiador Ferran Archilés. La valenciana, com la resta
d'identitats nacionals o regionals del món occidental en
l'actualitat, s'ha construït durant l'època contemporània. Pels
que coneguen els treballs d'Archilés, el text inclòs al llibre els
serà d'utilitat com a resum del que l'historiador de Castelló ha
desenvolupat al llarg de la seua obra. En resum: la construcció de
la regió juga un paper fonamental per a entendre la identitat
contemporània dels valencians. Sense la idea de regió i el paper
que aquesta juga en l'ideari de totes les forces polítiques,
socials, culturals o econòmiques del país, difícilment podem
arribar a entendre per què els valencians són com són. I aquesta
identitat regional ha estat present fins als nostres dies, malgrat
els intents de convertir-la/substituir-la en nacional.
El següent text és el
de Rafael Castelló Cogollos. Si amb algú ens hem comparat
constantment els valencians és amb els catalans. Ja siga per a
mostrar una certa enveja sana, ja siga per a equiparar-nos i
igualar-nos, ja siga per a posar-los com a exemple o ja siga per a
insultar-los, el cas és que Catalunya ha estat un model, un
referent, a l'hora d'identificar-nos com a poble. I, seguint així
amb una dinàmica gairebé històrica, Castelló fa això: comparar
el País Valencià amb Catalunya per a poder entendre les diferències
entre un territori i altre, entre una societat i l'altra. Algú ara
podria dir que això és, al cap i a la fi, el mateix que va fer
Fuster i que tant se li va criticar. La diferència és que Castelló
no arriba a conclusions tancades i, sobretot, no qualifica els
valencians com un poble “frustrat”, ja que la comparativa no
respon a un intent de justificació política sinó a una metodologia
científica que ens ajuda a entendre la societat valenciana, sense
entrar en valoracions de si ens agrada més o menys com és.
Per la seua part, el
politòleg Anselm Bodoque elabora un text sobre un dels temes que més
ha treballat: les elits polítiques valencianes. Unes elits que
juguen un paper important, com a tot el món occidental, en la
construcció d'identitat. En aquest sentit, la transició és un
moment transcendental per a l'arribada d'aquestes elits al poder dels
seus respectius partits i, sobretot, és un moment fonamental per a
la transmissió des d'aquestes elits polítiques d'una manera molt
concreta d'entendre la identitat valenciana tal com ha arribat a
l'actualitat.
El penúltim text és el
del novelder Brauli Montoya. Com no podia ser d'una altra manera,
Montoya tracta un dels temes que més ha treballat al llarg de la
seua obra: la transmissió de la llengua. El text parteix d'una sèrie
d'estudis i entrevistes realitzades per a altres treballs, la qual
cosa dóna solidesa empírica a les afirmacions i conclusions a què
arriba Montoya. Mantres com el de la mala educació que suposa parlar
en valencià a algú que no el parla, la consideració de la llengua
pròpia com de segona o tercera categoria, la importància que té la
llengua en la construcció d'identitat o el fet de considerar el
valencià com una llengua de llauradors, són alguns dels elements
que Montoya fa servir per a entendre la importància de la
transmissió de la llengua i sobretot l'ús d'aquesta.
Finalment, l'últim text
és el del coordinador de tot el llibre: Vicent Flor. El seu text
segueix, en certa manera, la línia iniciada per Montoya respecte al
paper que juga la llengua en la construcció d'identitat. Aquesta
vegada, però, la llengua passa a convertir-se en l'enemic a batre
per part d'un secessionisme lingüístic que Flor ha estudiat molt
bé. Trencar la unitat de la llengua catalana no és un fet casual i
menor: és la millor estratègia per a fer desaparèixer el valencià
i que aquest siga substituït definitivament pel castellà. El
blaverisme això ho sap i per això ho fa. El drama és que el
blaverisme lingüístic ha triomfat més del que en un primer
moment molts pensaven.
En definitiva, ens trobem
davant d'un llibre que, si bé és cert que no aporta elements nous
als estudis i treballs que tots els participants desenvolupen en el
seu àmbit professional, sí que és un bon resum de com hem arribat
a la situació actual. Joan Fuster sempre va afirmar que el Nosaltres
l'havia escrit perquè ningú altre ho havia fet abans. A més,
reconeixia que, segurament, no era la persona acadèmicament més
preparada per a fer-ho. De fet, demanava que historiadors, sociòlegs,
economistes, filòlegs, entre d'altres “espècies”, prengueren el
relleu de la seua proposta i avançaren. Crec que això és el que
s'ha fet al País Valencià els darrers cinquanta anys, més enllà
de les lluites parricides existents en el si del valencianisme
polític. Si a dia d'avui algú em demana que li recomane un llibre
per a poder conèixer o tenir una fàcil aproximació a la societat
valenciana, la meua suggerència és clara: Nació i identitats.
Pensar el País Valencià. I, sincerament, crec que Fuster també
ho faria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada